Wednesday 14 March 2012

Nyah Kau..Terima Kasih Kunyit ^^



Wah...tajuk entry tak hengat..ngehngehngeh...Okey, tips sihat nie aku nak share 1 petua nenek moyang kita dengan menggunakan herba iaitu kunyit. Kunyit nie mempunyai ejen untuk melawan penyakit terutama selesema aka flu. Apa tu kunyit?


Bg sape2 yg kompius kunyit tu yg mne 1, nie aku kopi pasta dari wikipedia



Kunyit - gambar ehsan en. Google


Kunyit (Curcuma longa) merupakan sejenis rempah yang banyak digunakan dalam kari dan masakan lain Asia Selatan. Kunyit juga digunakan untuk memberi warna kuning pada masakan.Selain kegunaan kepada masakan, kunyit juga terkenal di kalangan masyarakat Melayu dan India dengan khasiatnya sebagai ubat pembersih dalaman badan dan mencantikkan kulit. Di samping itu daun serta bunga kunyit bagi sesetengah masyarakat Melayu memang digemari sebagai ulam.


Kajian mendapati kunyit mempunyai sejenis bahan aktif dikenali Curcumin. Dalam dos yang tinggi, unsur itu mampu memberikan kesan terapeutik untuk menentang keradangan.


So true kawan2. Aku dh praktiskan kegunaan kunyit nie pada anak2 aku. Lazimnya, anak2  aku yg bawah 2 tahun akan selalu diserang penyakit tiga serangkai tuh (flu+cough+fever). Walaupun dh berobat mcm2 ttp akan berjangkit sorang demi sorang. Mana taknya, sorang sakit tapi yg lain dok pakat ngendeng or pelok cium depa,akibatnya...naaaa...sume berjangkit2. Paling tak dpt menahan bila malam je, anak2 xdpt tidur dgn aman di sebabkan blocking nose. Sian...sobbss T___T


So, petua nenek moyangku utk meredakan selsema adalah..jeng3. tumbuk kunyit hidup sket, then tepek kat T zon anak anda  sambil selawat ke atas Rasullullah SAW 3x & berniat agar anak2 kita cepat sembuh. Lebih & kurang macam gini la hasilnya:



Si demok Azzam setelah di sapu dgn kunyit..haih


Buat la sampai anak2 anda sembuh ye. Pengalaman aku kalau di amalkan dlm 2 hari flu akan kurang or baik, jadi kadar untuk hidung tersumbat/blocking nose pun akan kurang. InsyaAllah.. ^^





p/s: Pernah waktu Si Demok Azzam admitted pasal penyakit Tiga Serangkai tu, hampir semua Doc & nurse tny knp dahi tu? Then bila aku bgtau kunyit, 'Its works, trust me' reply doctor tu. Seb baik, ingat nk marah..huhu


No comments:

Post a Comment