Wednesday, 20 July 2011

Kuih Getas Enak

Ohoo....ape menu kite hari nie ye. Kuih getas la...senang & mudah membuatnye kawan-kawan. Penat nak memikir ape menu minum petang hari nie..ada bahan-bahan...zooom! jadi la... Resepi  nie aku ambil dari bundaku..al-maklum la, bunda seorang peniaga nasi lemak enak & kuih tradisional. So, memang banyak menu-menu tradisi yang aku pun tak penah tengok. Yok! minum!


Kuih Getas Enak (Untuk 4-5 orang dewasa)

Bahan A
- 1/2 biji  kelapa parut (ambil yang berwarna putih je)
- 2 cawan  tepung pulut
- 1/2 cawan  tepung gandum (ada orang tak letak, tapi aku bubuh gak)
- 1/2 cawan  air
- secubit  garam
- minyak untuk menggoreng

Bahan B (Untuk Sira)
- 3 sudu makan  air
- 4 sudu makan  gula pasir
- 1 helai  daun pandan (simpul @ potong-potong kecil)


Cara Membuatnya.
1. Dalam mangkuk adunan, masukkan tepung pulut, tepung gandum, kelapa parut & secubit garam. Gaul hingga sebati dan tuangkan air sedikit demi sedikit & uli hingga menjadi doh (boleh kepal-kepal gitu).  Awas! Jangan lembik sangat/ jangan keras sangat.
2. Ambil sedikit doh & gentel ikut bentuk yang di inginkan.
3. Kemudian, goreng dengan api yang perlahan.
4. Sudah masak/garing, angkat & ketepikan.
5. Dalam kuali lain, masukkan bahan B, gaulkan dengan api perlahan hingga gula menjadi pekat/likat (masa diperlukan dalam 8-10minit). Kemudian, kecilkan api.
6. Masukkan kuih yang siap digoreng tadi & gaul sebati dalam sira gula sehingga sira betul-betul keras/berkerak barulah boleh matikan api.
7. Jeng..jeng..jeng...boleh dihidang.


Senang kan?Aha..ini la kuih segera minum pagi/petang aku kalau dah ada penyakit M...Sedap pun sedap. senang pun senang.hehehe..
Selamat mencuba...! & jumpa lagi.

You are Soooooo Cool!

Fuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.......

video 


Video paling awesome untuk Showdown 2011 adalah dari Elecoldxhot! Tengok berkali-kali pun tak bosan! Enjoy ya... (^^)